Att som oerfaren barägare ansvara inte bara för det praktiska arbetet i kök och bakom disk utan även administrationen kring leverantörsrutiner, fakturahantering och inte minst schemaläggning och annan personalhantering kan kännas som att bestiga ett berg utan utrustning eller guide. Svårt, helt enkelt. Men det behöver det inte vara, om du redan från början ser till att du har adekvata system på plats.
Programvaror som Timezynk gör till exempel att schemaläggningen går som en dans. På en krog är det viktigt att hela tiden vara säker på att du har bokat in tillräckligt många medarbetare på varje arbetspass för att bar och servering ska fungera. Vilket är viktigt, eftersom gästerna märker på en gång om något hakat upp sig i arbetsschemat med sämre service som direkt följd.
Drömläge för nystartare
Du som drömmer om att driva egen bar- eller restaurangverksamhet har kanske följt restaurangbranschens utveckling den senaste tiden med stor oro. Under coronapandemin minskade Sveriges restaurangers försäljning med 26 miljarder kronor. Det kan vara skönt att höra att många i restaurangvärlden nu ser mycket ljust på framtiden. Säkert kommer affärerna blomstra när alla restriktioner kring coronapandemin tas bort en efter en och alla krogsugna barbesökare släpps ut på grönbete igen.
”Det gäller att visa framfötterna nu och ta stafettpinnen före de andra,” säger krögare Meysam Javan som själv befinner sig i startgroparna för en nyöppning i Västerås, till Dagens Nyheter.
Redan nu finns tydliga tecken på att branschen är på väg tillbaka, och för dig som funderar över personalfrågor i din nystartade verksamhet finns anledning att uppmärksamma den brist på servicepersonal många krogar nu upplever. Det är helt klart viktigt att du får ut både maximal arbetskapacitet och antal arbetspass av den personal du lyckas knyta till dig.