I USA har det blivit allt vanligare att dricka drinkar snarare än öl, och det är en tydlig trend i det amerikanska samhället men i Sverige verkar det inte finnas någonting som kan minska ölförsäljningen, snarare är det tvärtom och det öppnas upp allt fler nischade ölbarer.
Att dricka öl i Sverige är synonymt med glädje, tänk bara på reklamen för exempelvis Pripps Blå där man lyfter den härliga känslan öl innebär. Men i USA är det drinkar man väljer och där har ölförsäljningen sjunkit mycket för att ge plats åt drinkarna. Det har pratats om en coctailrenässans där spritens marknadsandel ökat från 29 till 35 procent under 2015 – en unik ökning sett till de senaste 20 åren.
Alkohol ska smaka gott
Självklart är det också svårt att jämföra USA och Sverige, eller egentligen att jämföra Sverige med vilket land som helst – eftersom vi har Systembolaget, vilket är en ganska unik lösning på alkoholförsäljning. Det kan vara så att många anser att det är för omständigt att handla allt som krävs för att göra en drink medan det är enkelt att enbart köpa en flaska vin eller en öl. Det kan också vara som så att vi svenskar har något bättre kvalitet på det vin och öl som vi köper, eftersom bolaget kräver en viss kvalitet på sina produkter. I Sverige ser vi inte drycken utefter alkohol utan förväntar oss dryck som har den bästa smaken. Att exempelvis beställa ett vin som Shiraz (läs mer här: http://www.vingruppen.se/Wineworld/Shiraz/) kanske inte är lika vanligt i USA som i Sverige, men här är det inte konstigt att beställa ett dyrt vin bara för att ta reda på vad det smakar. Här diskuteras gärna vinsmaker under middagen och samma sak gäller när det kommer till öl. Det är en helt annan alkoholkultur i jämförelse. Det är som Emil Åreng, utnämnd till årets bartender 2015, säger:
Jag tror att svenskarna nördar ned sig mer i alkohol nu än man någonsin har gjort. Medan vissa storsatsar på cocktailtrenden öppnar ölhak som har tvåhundra olika sorters bärs, bodegas och vinbarer.